5. třída

Mgr. Eva Jouklová Třídní učitel učitel, speciální pedagog

Vlastivěda - 4. ročník

Publikováno: 23.11.2020 Autor(ka): Marketa Labajová

3. - 6.5.

Vlastivěda - 4. ročník

Ahoj žáci,

tento týden dokončíme povídání o Přemyslovcích. Na online hodině si prozradíme jak skončila jejich vláda.

Učivo si zopakujeme pomocí videí:

1) Pavel Koutský: 26 Přemysl I Dějiny udatného českého národa (2013) - YouTube

2) Pavel Koutský: 29 Přemysl II Dějiny udatného českého národa (2013) - YouTube

Nové učivo o Václavu III si připomeň tady: Pavel Koutský: 32 Václav III Dějiny udatného českého národa (2013) - YouTube

 

19. - 23.4.

Ahoj žáci,

na online hodině si povíme, jak žili lidé život za vlády Přemyslovců a vysvětlíme si jaké stavby se v této době stavěly. Naučíme se některé z nejznámnějších hradů, vysvětlíme si, co je to rotunda a prozradíme si další zajímavosti.

Tvým úkolem bude po online hodině nakreslit hrad nebo rotundu. Vaši práci si zkontroluji na výuce, tentokrát nemusíš nic posílat.

 

6.4. - 9.4.

Ahoj žáci,

Na online hodině si prozradíme, jak a kdy vznikl český stat.

Po online hodině mi odpověz na otázky:

Kdo byl první Přemyslovec?

Co se slaví 28. září a proč?

Kdo určil, že na trůn nastoupí po smrti panovníka jeho nejstarší syn?

 

29. - 31.3.

Ahoj žáci,

Tento týden se budeme učit o Velkomoravské říši a řekneme si, proč jsou Konstantin s Metodějem pro naší zemi významní.

Po online hodině zjisti, jak skončila Velkomoravská říše a kde najdeme sochu Konstantina a Metoděje. Odpověď mi pošli emailem do středy.

 

22. - 26.3.

Ahoj žáci,

Na online hodině se budeme učit o pověstech v našem okolí, připravte si pověst, kterou jste si vyhledali.

Po online hodině nakresli ke své pověsti obrázek a podívej se na tuto pověst o vzniku naší země: https://www.youtube.com/watch?v=hsgIEnEmz7A

Byl mezi pověstí a učivem, které už znáš nějaký rozdíl? Jaký?

 

15.-19.3.

Ahoj žáci,

V minulé hodině jsme si prozradili, kdo byl kupec Sámo. Tento týden si o něm řekneme další zajímavosti. Prozradíme si take, co je to kmenový svaz. Po online hodině mi odpověz do sešitu na tyto otázky:

- Co uměli Slované?
- Co se stalo po smrti Sáma?

Na další online hodinu vyhledej pověst, která se pojí k naší obci a okolí. Pokud máš z těchto míst I fotky, můžeš dostat hvězdičku za aktivitu navíc.
Nápověda – propadlý hrad, čertovy kameny, spící rytíři…

 

8. - 12.3.

Ahoj žáci,

Víte, kdo byli Slované? Kdo je sjednotil a jak žili?

V online hodině si prozradíme si, odpovědi na tyto otázky. Také si řekneme, jak přišli na naše území a jak u nás vznikl první stat.

Po online hodině mi napiš odpovědi na následující otázky a pošli mi fotku odpovědí v sešitě emailem.

  • Kdo je to stařešina?
  • Kdo se stal vládcem slovanských kmenů kolem r. 623 n.l?
  • Proti komu se Slované museli bránit?

 

22. - 26.2.

Ahoj žáci,

Tento týden si prozradíme, jak žili Keltové na našim území, ukážeme si oppida a řekneme si, kdo byli druidové.

Po online hodině odpověz následující otázky:
Podle čeho byla naše země latinsky pojmenovaná “Bohemia”?
Co je to oppidum?
Pod své odpovědi nakresli keltské mince, kelta a hrnčířšký výrobek. Fotku své práce mi pošli emailem.

 

15. - 19.2.

Ahoj žáci,

Tento týden budeme pokračovat v učivu o pravěku v našich zemích.

1.Před online hodinou se podívej na video: Pravěk — Videa — Déčko — Česká televize (ceskatelevize.cz)

2.Na online hodinu si připrav 2 zajímavosti z videa a pracovní list - Pravěk. Pracovní list nevyplňuj, budeme ho dělat společně na online hodině.

 

8. - 12.2.

Ahoj žáci, tento týden si povíme, jak to vypadalo u nás v pravěku.

Na online hodinu si připrav učebnici, psací potřeby a sešit. Pokud máš knížku o pravěku, můžeš nám ji ukázat na online hodině.

Po online hodině nakresli mamuta, pěstní klín a lovce mamutů.

 

1. - 5.2.

Ahoj žáci, tento týden se začneme učit o historii naší země.

Budete potřebovat učebnici Hlavní události nejstarších českých dějin. Učebnici si můžete vyzvednout ze školy. Do 14h vám ji může předat paní sekretářka.

Na online hodinu si přichystejte sešit, kalendář a pokud máte knihu nebo časopis o historii, případně encyklopedii, tak můžete i knihy.

 

25.-30.1.

Ahoj žáci,

Tento týden si budeme povídat o krajině, kde žijeme. Na online hodinu si připrav učebnici, sešit a zajímavost o kulturní nebo přírodní pamatce z Moravskoslezského kraje.

Úkol: Jdi na procházku a vyfoť kulturní nebo přírodní nebo turistické místo a napiš mi, proč je významné. Fotku se zajímavostí mi pošli emailem.

 

15. - 22.1.

Ahoj děti,

Tento týden si procvičíme učivo o chráněných územích ČR.

Na online hodinu budete potřebovat učebnici (str. 50), sešit a psací potřeby.
Vyhledej aspoň jednu zajímavost o Chráněné krajinné oblasti Beskydy a napiš si ji do sešitu. Na online hodině si zajímavosti řekneme.

 

11. - 15.1.

Ahoj děti,

tento týden si budeme povídat o ochraně životního prostředí a chráněných území ČR.
Na online hodinu si připravte do sešitu odpovědi na tyto otázky:
1) Jak třídíme odpad?
2) Jak se máme chovat v přírodě? Vymysli aspoň 3 pravidla (například na výletě)
3) Zjisti za jak dlouho se rozpadne v přírodě: jablko, papírový kapesník, plechovka, plastová láhev.

Na online hodině si prozradíme správné odpovědi.

Přeji hezký týden,
Markéta Labajová

 

4. - 7.1. 2021

Ahoj děti, tento týden budeme procvičovat učivo o průmyslu.
Na online hodinu si prosím vytiskněte pracovní list (4.-7.1.-Průmysl ČR).

Na středeční online hodinu budeme potřebovat pracovní list, učebnici, sešit a psací potřeby.

Učivo o průmyslu si můžete připomenout v učebnici na str. 38 - 39.

Přeji hezký týden,

Markéta Labajová

 

23.-27.11.

Ahoj děti, tento týden budeme procvičovat učivo o vodstvu České republiky a řekneme si, co je to podnebí a počasí.

  • Vypracujte pracovní list 23. 11. – Vodstvo ČR (v příloze dole). Hotový pracovní list budu kontrolovat ve škole příští týden. Nezapomeňte si složku s pracovními listy.
  • V online hodině si budeme povídat o podnebí a počasí. Co to je? V prezentaci najdeš odpověď – KLIKNI TADY

Přeji hezký týden,

Markéta Labajová

 

16. - 20.11.

Ahoj děti,

tento týden si budeme povídat o řekách České republiky. Učivo o řekách najdeš také v učebnici na str. 28.

  • Jaké máme v ČR řeky? Co je to přítok? Kde pramení? Odpověď na tyto a další otázky najdeš ve videu (prvních 7 min), klikni tady
  • Co si z videa pamatuješ? Procvičuj pomocí herklikni tady

Proč se řeky klikatí? Odpověď najdeš ve videu – klikni tady

  • Jdi na procházku, najdi potok v okolí, vyfoť ho a napiš mi emailem (ukolniceklab@gmail.com), kde se nachází.

Na online hodinu si můžeš připravit zajímavost o řekách (dobrovolné za hvězdičku)

 

9. - 13.11.

Ahoj děti,

tento týden si povíme o povrchu ČR. V online hodině si učivo procvičíme. Odkaz na online hodinu najdete v záložce ROZVRH. Pod rozvrhem je tabulka s odkazy. Klikni na poslední odkaz (Ostatní VL /Př).

Nachystejte si učebnici na str. 23, sešit a klikni na prezentaci - KLIKNI ZDE

Prezentaci si kdykoliv můžete zastavit na tlačítku uprostřed.

1) Podle obrázku v prezentaci nakresli do sešitu výškové rozdíly krajiny (tj. roviny ,  pahorkatiny, vrchoviny, hornatiny). Stejný obrázek najdeš také v učebnici na str. 23.

2) Napiš si k nim jejich výšku. Např. roviny (do 200 m.n.m), pahorkatiny (200 - 600 m.n.m)

Potom opiš do sešitu:

Do skupiny nížiny patří: roviny

Do skupiny vysočiny patří: pahorkatiny, vrchoviny, hornatiny)

3) Podle prezentace napiš aspoň 2 příklady nížin, pahorkatin, vrchovin a hor.

Fotku zápisu v sešitu mi pošli na ukolniceklab@gmail.com

Učivo o povrchu České republiky máte také v učebnici na straně 23 a 24. Můžete si ho pročíst (dobrovolné)

Přeji krásný týden a těším se na vás v online hodině,

Markéta Labajová

 

 

2. - 6.11.

Ahoj děti,

tento týden si procvičíme učivo o mapách a naučíme se poznávat světové strany.

1) V učebnici na str. 20 máte nakreslené světové strany. Ty si překreslete do sešitu (hlavní i vedlejší). Hlavní světové strany vyznačte červeně (sever, jih, východ, západ), vedlejší vyznačte černě.

2) Vezměte si mapu ČR, vyhledejte v ní 5 značek a zapište, co znamenají. Např. zámek, zřícenina hradu, kostel... Nápovědu najdete v učebnici na str. 18 a 19.

3) Praktický úkol: (za tento úkol můžete dostat 1)

V krajině najdete sever i bez kompasu anebo navigace v mobilu. Poznáte ho tak, že si budete všímat stromů (nejlépe jehličnatých). Na kmeni stromu vyrůstá ze severní strany lišejník. Pokud se vám podaří najít na kmeni stromu lišejník, vyfoťte ho a pošlete mi fotku emailem (ukolniceklab@gmail.com)

Sever můžete poznat i na pařezu. Pokud najdete pařez, podívejte se na letokruhy. Tam, kde jsou letokruhy nahuštěny více k sobě, tam je sever. Můžete poslat fotku i pařezu.

Tento týden budeme mít v 9h online hodinu. Dostanete se na ní kliknutím na tento odkaz

Přírodověda / vlastivěda 4. třída
Středa, 4. listopadu9:00–9:30AM
Týdně v středa
meet.google.com/nof-acpc-ngi

Těším se na vaše úkoly, posílejte je do pátku.

Přeji krásný týden,

Markéta Labajová

 

 

19. - 23.10.

Ahoj děti,

Děkuji všem, kdo mi poslal fotku vypracovaných úkolů emailem.

Tento týden si prozradíme co jsou to mapy. Dovíte se, jaké mapy rozlišujeme a jak z nich vypočítáme vzdálenost ve skutečnosti.
Najděte v učebnici na straně 17 odpověď na tyto otázky:
1) Co je to mapa?
2) Jaké mapy slouží pro orientaci v krajině? Jaké mapy používají řidiči?
3) Jaké mapy používáme ve škole?
4) Co je to atlas?

Dobrovolný úkol: Nakresli glóbus - kdo neví, jak vypadá, získá nápovědu v příloze.

Učivo o mapách si procvičíte ve hře - klikni tady

Přeji hezký týden,

Markéta Labajová

 

12. - 16. 10.

Vážení rodiče,

vzhledem nařízení distanční výuky související se situací Covid-19, budeme zadávat úkoly pro žáky přes bakaláře.

Tento týden budeme opakovat a procvičovat učivo o České republice.

V učebnici na str. 16 vypracujte následující úkoly:
1) Úkol č. 4 - do sešitu - napište názvy sousedních států ČR.
2) Úkol č. 6 - Na mapě ČR vyhledejte uvedené řeky (jen vyhledat a ukázat si na mapě)
3) Úkol č. 5. - Na mapě vyhledejte vyjmenované kraje (jen vyhledat a ukázat na mapě)

 

Úkoly na příští týden budu zadávat vždy v pondělí přes zprávy Komens v systému bakalář.

Přeji hezký den,

Mgr. Markéta Labajová, Ph.D