U Veverky

RADY PRO RODIČE

Publikováno: 6.12.2020 Autor(ka): Ivona Kufová

Kdy vyhledat pomoc logopeda?

RADY PRO RODIČE

Sledujte rozvoj schopností a dovedností vašeho dítěte s námi

Pokud vaše dítě "špatně mluví" nebo má jiné potíže např. s motorikou, sluchem, pozorností apod., poraďte se s pediatrem, který vám navrhne návštěvu logopeda či jiného odborníka.

Kdy vyhledat pomoc logopeda?

Nabízím orientační přehled vývoje řeči podle věku:

2 roky
  • nevydává zvuky
  • nerozumí mluvené řeči
  • nereaguje na zvukové podněty
  • nenapodobuje řeč
  • nekomunikuje ani neverbálně
3 roky
  • nemluví, řeč je velmi nesrozumitelná
  • zadrhává víc jak 6 měs.
  • neodpoví na otázku
  • nepojmenuje lidi, věci
  • nesprávná výslovnost: P,B,M,V,F,T,D,N
4 roky
  • komolí slova
  • malá slovní zásoba
  • neorientuje se v čase a prostoru
  • nepoužívá tužku
  • kreslí jen čmáranice
  • neobratná mluvidla bez mimiky
  • neudrží oční kontakt
  • netvoří věty nebo jsou gramaticky nesprávné
  • nesprávná výslovnost: H,CH,K,G,Ť,Ď,Ň
5 let
  • nezapamatuje si básničku
  • nerozliší ve slovech slabiky
  • nekoordinovaný pohyb
  • neřeší konflikty slovně
  • nesděluje své pocity
  • nerozlišuje sluchem rozdíl slov (koš-kos, liška-myška)
  • nesprávná výslovnost: L,Š,Č,Ž,S,C,Z
6 let
  • nevypráví děj
  • nesoustředí se a neudrží pozornost
  • nedokončí sám přiměřený úkol
  • nerozliší sluchem první hlásku slova
  • špatný úchop tužky
  • nezralá kresba
  • nenapodobí grafické tvary
  • nesprávná výslovnost: R,Ř

Zároveň sledujte vývoj zubů, znělost hlasu, správné dýchání, smyslové vnímání, držení těla, porozumění a využití řeči.
Většina obtíží je vývojová, při včasné a správné nápravě se dají zvládnout před nástupem do školy.

Systém logopedické péče

logoped - provádí logopedickou diagnostiku a terapii, pracuje s rodiči a dětmi, případně s dospělými klienty, navrhuje podpůrná opatření pro potřeby vzdělávání a náplň pro individuální vzdělávací plán, doporučuje další odborná vyšetření. Pracuje v resortu zdravotnictví (klinický logoped) nebo školství (speciální školy nebo školská poradenská zařízení).
rodiče - mají v nápravě řeči nezastupitelnou úlohu. Na nich je denní cvičení podle pokynů logopeda. Jedině tak se mohou správně rozvíjet narušené funkce a dítě bude připravené na školní docházku.

Jak pracovat s dítětem doma

  1. Kladná motivace pro cvičení, odměna (např. pohádka, bonbon, výlet atd.).
  2. Klid a uvolnění jak u dítěte, tak u rodiče.
  3. Cvičte třeba 10x denně po 5 minutách.
  4. Pokud dítě vyslovuje hlásku na špatném artikulačním místě, neopravujeme to, ale tvoříme hlásku novou na správném místě.
  5. Mluvte o nácviku jako o společné věci, o tom, že dítě „učí jazýček“ apod.
  6. Hodně chvalte a upozorňujte na to, co jste již zvládli... Nezlobte se na dítě za to, co neumí, učte ho to.
  7. K vadě přistupujte přirozeně, aby nevznikl u dítěte pocit, že je odmítáno a naopak ani pocit, že je něčím výjimečné.
  8. Dítě potřebuje mít dobrý vzor (otec, matka...).
  9. Postupujte od nejjednoduššího k nejsložitějšímu a vždy začínejte tím, co dítě už umí.
  10. Poslouchejte pokyny logopeda, vyvození správné hlásky začínáme zvuky, slabikami, a pak postupně nejjednoduššími slovy k těm složitějším, nakonec celé věty. Nácvik probíhá v několika fázích: opakování po rodiči (nebo logopedovi), samostatné vyslovování podle obrázků, básničky, samostatné vyprávění a spontánní mluva.
  11. Domluvte se s dítětem jako hru, že to, co umí, bude říkat správně a rodina to bude hlídat. Kdo objeví chybu, upozorní na ni a dítě se samo opraví (opraví jazýček). Pořád chválit, když mluví dobře!
  12. Hlídejte, aby dítě mluvilo raději pomalu, v rychlé řeči dělá více chyb. K tomu pomáhá zpívání, básničky, a když dítěti nahlas čtete pohádky a vyprávíte si s ním.

Vývoj správné výslovnosti hlásek podle věku dítěte

Přehled je pouze orientační, je nutné respektovat individuální vývoj a další faktory, které řeč ovlivňují.

  • 2-3 roky: A, E, I, O, U, AU, OU, EU, B, P, M, J, D, T, N, V, F
  • 3-4 roky: H, CH, K, G, Ď, Ť, Ň
  • 5-6 roků: L, Č, Š, Ž, C, S, Z
  • 6-7 roků: R, Ř

Logopedická prevence

Pro správný rozvoj řeči a komunikace je potřeba rozvíjet:

  • zrak, oční pohyby, zrakové rozlišování a paměť
  • sluch, sluchovou paměť a rozlišování, po 5. roce fonematický sluch (sluchové rozlišování hlásek ve slově)
  • hmat, paměť a rozlišování
  • hrubou motoriku a koordinaci pohybu celého těla, nápodobu pohybu
  • jemnou motoriku a obratnost rukou
  • kresbu, fantazii, grafomotoriku
  • správné dýchání, plynulost projevu, rytmus
  • spontánní komunikaci, gramatickou správnost, jazykový cit
  • porozumění a praktické využití řeči
  • slovní zásoba
  • hlasová hygiena
  • pozornost a soustředění, dokončení úkolu

Hodně s dětmi povídejte a čtěte, vyprávějte o tom, básničky, písničky, společné hry, knížky, divadlo, přiměřené aktivity, správný mluvní vzor od vás.

Omezte televizi a počítač, hluk, spěch, vytvořte si pravidelný denní režim.