Základní informace
Základní škola a mateřská škola Hrčava je od 1. ledna 2015 odloučeným pracovištěm Základní školy a mateřské školy Mosty u Jablunkova 750.
Škola zajišťuje v jedné budově předškolní vzdělávání v jednotřídní mateřské škole se sociálním zařízením a umyvárnou, povinné základní vzdělávání od 1. do 3. ročníku v jednotřídní základní škole rodinného typu s 6 žáky, zájmové vzdělávání ve školní družině, školní stravování ve vlastní jídelně.
Žákům ZŠ slouží dvě učebny. Jedna učebna slouží zároveň i jako počítačová učebna, která je vybavena počítači napojenými na internet. Druhá učebna slouží ŠD. Učebny jsou vybaveny polohovacími lavicemi i židlemi. Žáci, kteří školu navštěvují, jsou většinou místní, ale zároveň k nám žáci dojíždějí z osad, které patří okolním vesnicím. Do čtvrtého ročníku přecházejí do školy v Mostech u Jablunkova.
V přízemí budovy se nachází jedna herna pro MŠ, ZŠ a ŠD, školní jídelna, kuchyň, sociální zařízení se sprchou. Jako doplňkovou činnost poskytujeme možnost stravování cizím strávníkům z řad občanů (např. důchodcům, místním živnostníkům, zaměstnancům firem, maminkám na mateřské dovolené apod.)
Naše vesnická málotřídní škola se nachází v malebné kopcovité krajině sousedící s Polskem a Slovenskem, s pestrou faunou a florou, v těsné blízkosti obecního úřadu, kostela a autobusové zastávky, takže v centru obce Hrčavy. Pod školou se nachází Oranžové hřiště z roku 2014, které žáci využívají v rámci tělesné výchovy, školní družiny, ale i ve volném čase. Od roku 2019 mohou děti MŠ, ZŠ, ŠD využívat velkou zahradu s herními prvky, která je pod obecním úřadem. Poloha školy nám dává možnost často navštěvovat a pozorovat nedaleký les, potůček a soustřeďovat výuku v přírodě. V rámci vzdělávání v ZŠ klademe důraz na bezpečné prostředí, dobré klima, individuální přístup. Respektujeme individualitu dítěte. Klademe důraz na R-ozum E-moce S-polupráci P-omoc E-cho K-omunikace T-olerance: RESPEKT.
Zřizovatelem školy je obec Mosty u Jablunkova.
HLAVNÍ ÚKOLY, CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ
- učitelé budou se žáky pracovat tak, aby bylo ve škole hezké, klidné pracovní prostředí
- budou využívat v co největší míře hravých forem práce s citlivým přístupem k žákům
- v co největší míře využívat pomůcek, správně a neustále žáky motivovat
- dbát na všestranné vzdělání a výchovu žáků
- dbát na zvláštnosti práce na málotřídní škole
- zaměřit se na intenzivní výchovné působení na žáky
- pěstovat u žáků kulturní a hygienické návyky
- odstraňovat hrubé výrazy ze slovního projevu žáků
- vést žáky k samostatnosti, správnému vystupování, zdravému sebevědomí
- vytvářet správný vztah k naší obci Hrčavě-historie obce, hrčavské písně, tradice, zvyky
- vést žáky k reprezentaci obce i školy v soutěžích
- péče o zdraví: využívat chodeb, herny i hřiště ke hrám o přestávkách i ve vyučování Pč, Tv, Prv, Vv, Hv v co největší míře-dle možností a dodržování hygienických opatření (Covid-19)
- přesouvat výuku mimo budovu do přírody
- dodržovat ve škole pitný režim
- místnosti dostatečně větrat, regulovat oblečení dětí
- umožnit dětem krátkodobé (minutové chvilky)
- péče o životní prostředí: krmení zvěře v zimním období (sběr kaštanů, žaludů, bukvic, stavění krmítek a péče o ně) výstavka květin ve třídách, péče o pokojové květiny, Den Země-ochrana přírody
- zvýšit a posílit zájem talentovaných žáků o samostatné řešení a rozšiřování obsahu učiva, řešit zajímavé matematické úkoly
- úzká spolupráce s MŠ-příprava žáků do1.třídy a se ZŠ Mosty u Jablunkova