Distanční výuka z pohledu žáků

Publikováno: 18.12.2020 Autor(ka): Jan Turek

Distanční výuka z pohledu žáků základní školy

Jak nahlíží naši žáci na distanční výuku? Byli spokojeni s online hodinami? Jaké klady a zápory měla tato forma vzdělávání? Tuto problematiku jsme společně řešili v rámci školního parlamentu se zástupci jednotlivých tříd, kteří zjišťovali mínění svých spolužáků. Každá třída dala kolektivně dohromady jednotlivé názory a postoje k tomuto tématu. Některé třídy rovněž navrhly i různá „zlepšení“, která by mohla být obsažena v této formě vzdělávání. Nyní si ukážeme jednotlivé klady a zápory týkající se distanční výuky napříč celému druhému stupni ZŠ.

 

Klady

Trávení více času s rodinou

Nenošení roušek

Pozdější vstávání

Méně vyučovacích hodin než ve škole

Absence cesty do školy

Domácí stravování

Zlepšení se v informačních technologiích

Lepší známky

Méně testů než ve škole

Více volného času

Výuka z pohodlí domova

Možnost vytisknout si zápisy

 

Zápory

Absence sociálního kontaktu

Více úkolů než ve škole

Nižší úroveň pochopení učiva

Čas strávený na počítači

Technické problémy při online výuce

Absence pravidelného řádu

Odevzdávání úkolů přes web

 

Zde přidávám i pár autentických výpovědí žáků:

„Online hodiny byly pro mě dobré. Déle jsme spali, měli jsme více času na své záliby. Online hodiny pro mě nebyly dobré. Méně jsem se toho naučila, nedonutila jsem se učit, za celý den jsem stihla udělat méně věcí, než kdybych chodila do školy, nemohla jsem se potkávat s kamarády, nemohla jsem navštěvovat tolik příbuzné a nemohla jsem chodit na kroužky.“

„No nějak abych byl upřímný ani mi to zas tak nevadilo mohl jsem si někdy trochu přispat a vždy když jsem chtěl tak jsem se viděl s mými blízkými přáteli což mi celkem stačilo, takže v celku v pohodě, ale přeci jen ve škole se toho o dost porozumím více to musím přiznat.“

„K online výuce nemám moc věcí na vytknutí. Jen bych trochu narazila na to, že jsme v některých předmětech dostávali opravdu hodně úkolů, ze kterých jsme si ve finále nic moc nezapamatovali.“

„Mnoho lidí to nejspíš nepochopí, ale výuka ve škole je pro mě mnohem lepší. Když chodíme do školy mám přesně danou rutinu a neztrácím zbytečně čas. Také se toho mnohem více naučím. V distanční výuce jsem byla skoro jenom doma, takže jsem se hodně nudila. Také mi bylo líto, že jsem se nescházela s kamarády. Velká výhoda bylo pozdější vstávání. Jsem ráda, že už chodíme do školy a doufám, že už distanční výuku nezažiju.“

„Je pro mě určitě kladný i záporný...mezi kladné patří určitě to, že jsme mohli vstávat mnohem později než obvykle, a že jsme na hodinách mohli být klidně i v pyžamech. Určitě jsme měli více času na naše záliby i blízké. Online výuka mi vyhovovala, ale měla jsme pocit, že se toho ve škole naučím mnohem víc. Chyběl mi i kontakt se spolužáky. Myslím si, že karanténa byla velmi zajímavá, a to pro všechny, protože se toho hodně změnilo.“

 

Za tuto práci bych chtěl jednotlivým zástupcům, ale i celým třídám velice poděkovat, protože se tohoto problému chopili zodpovědně, čestně, ale také s jistou dávkou humoru a elegance.

Všem ještě jednou děkuji za spolupráci a přeji Vám krásné prožití svátků vánočních a vše nejlepší do nového roku. :-)

Se srdečným pozdravem

Mgr. Jan Turek