5. A

Mgr. Martina Hrušková Třídní učitel učitel

Projekt Finanční gramotnost aneb jak se stát mistrem na peníze

Publikováno: 28.1.2025 Autor(ka): Martina Hrušková

V pondělí 27. 1. 2025 se výuka v 5.A nesla v duchu financí. Společně s dětmi jsme se v průběhu pěti vyučovacích hodin ponořili do projektové výuky s názvem Finanční gramotnost aneb jak se stát mistrem na peníze. 
Nejprve jsme se zamysleli nad vším, co nás napadne, když se řekne slovo peníze. Vysvětlili jsme si rozdíl mezi hotovostními a bezhotovostními penězi. Žáci se detailně seznámili se všemi českými mincemi a bankovkami. Nahlédli jsme i několik let zpět a ošahali si haléře či bankovky z minulosti. Probrali jsme důležitost ochranných prvků, ale i to, co zdobí jednotlivé mince nebo koho na české bankovky vyobrazil výtvarník Oldřich Kulhánek. Kreativita dětí se pak projevila při návrhu vlastní bankovky, kdy proběhlo hlasování o tu nejzdařilejší, která byla následně odměněna.
Debetní karta a kreditní karta, jejich podoba a obsach přední i zadní strany - také tohle byla nedílná součást projektového vyučování.
Neminulo nás ani několik pojmů z oblasti financí (např. půjčka, hypotéka, nájem, příjem, výdaj, mzda), se kterými se člověk setkává v každodenním životě. Společně jsme také diskutovali nad tím, co v životě chceme, a co skutečně potřebujeme.
Díky domácím úkolům, které děti v průběhu předchozího týdne plnily, si také uvědomily, jakou mají hodnotu věci v domácnosti nebo kolik v průměru stojí týdenní svačina. Mnozí se také prvně vydali samostatně na nákup. 
Sestavení měsíčního rozpočtu každého žáka byl malinko oříšek, ale nakonec jsme to společnými silami zvládli.
Na závěr projektu ve třídě vyrostlo několik specifických obchodů, kdy se děti staly jak prodejci, tak kupujícími. 
V průběhu vyučování jsme si vše zaznamenávali do lapbooku, který si kromě jiného můžete prohlédnout v této fotogalerii.