Hudební výchova
10. 5. Brundibár

Milí osmáci,
dnes to bude vzpomínkové, méně veselé, ale s dobrým koncem, takže se koukněte.
Vzpomínáte, jak bývalo v květnu nebo v červnu školní divadlo? V dnešní ukázce vystoupí také děti, žáci.
Obě uázky jsou z dětské opery Brundibár, která se hrávala v Terezíně.
Nabízím ze dvou variant, tu první však prosím od 26 min zhlédněte určitě a napište mi,
proč tam asi na konci zpívá s dětmi ta stará paní?
Najděte sami bližší informace o této opeře. Ve škole bude příležitost si o tom popovídat.
https://www.youtube.com/watch?v=7g5RzHz1eDs
https://www.youtube.com/watch?v=GUEtTpR9ONc
A všechno dobře dopadlo... Přeji hezký týden! Janika Bartečková
3. 5. Máchův Máj v hudbě
Milí žáci,
v tomto týdnu si poslechněte a srovnejte tři hudební ukázky,
které byly inspirovány slavným básnickým dílem K. H. Máchy Máj.
1. V roce 1898 Vítězslav Novák, skladatel, který se postupně ve svých klavírních skicách i symfoniích nechal Májem inspirovat hned pětkrát, představil klavírní cyklus Můj máj.
Krátká klavírní ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=L2oZxmVw9V0
2. Pravděpodobně nejznámější hudební zpracování Máje – bohužel – je to, které Support Lesbiens natočili roku 2008 pro filmařsky rozporuplný snímek F. A. Brabce. Naivní poprockové a písničkářské zhudebnění nakonec vyznělo jako velmi nepovedená parodie a degradace všeobecně nejznámějších úvodních veršů Máje.
https://www.youtube.com/watch?v=z8wnLt9NX-o
3. V roce 2012 uvedl divadelní kolektiv 420People moderní, tanečně činoherní koncept Máchovy skladby
https://www.youtube.com/watch?v=ivhGTfb_AMc&t=160s
NAPIŠTE, KTERÁ UKÁZKA VÁS NEJVÍCE ZAUJALA A PROČ.
Janika Bartečková
26. 4. O Zemi z vašich odkazů + karaoke
Milí žáci,
poslechněte si diskografii, kterou jste sami vytvořili, využijte možnosti karaoke a zazpívejte si.
Milí žáci,
v návaznosti na český jazyk si poslechněte znovu ukázku písně slovenského interpreta Juraje Hnilici Aká si krásna, zamyšlení nad životem na naší Zemi: https://www.youtube.com/watch?v=ZwTIt3Di0i0
Těším se na vaše ukázky. Janika Bartečková
29. 3. - 5. 4. Hudba k mé knize
Milí žáci,
tento týden se zaměřtě na vhodnou hudební ukázku ke svému přednesu do literatury.
Vyhledejte skladbu nebo píseň, která nejvíce souzní s vaší ukázkou z knihy, kterou jste přečetli nebo čtete.
Žánr je libovolný.
Janika Bartečková
22.3. - 31. 3. Velikonoce v hudbě
Milí žáci,
tentokrát budete mít za úkol odpovědět na 4 otázky:
a) Co jsou pašije?
b) Kdo v minulosti složil hudbu k pašijím?
c) V souvislosti s 2. otázkou můžete narazit na slovo underground, napište jeho význam a jak s ním souvisí pašijové hry?
d) Poslechněte si alespoň pár minut pašijové hudby, porovnejte ukázky, napište jaké ve vás vyvolává hudba dojmy.
https://www.youtube.com/watch?v=H4pt5JwIIwE
https://www.youtube.com/watch?v=aEHIgjoueeg
https://www.youtube.com/watch?v=uTkxFQ0ePms
Těším se na vaše odpovědi. Janika Bartečková
16. 3. Knihy vázané v kůži
Milí žáci,
ráda bych připomněla, že březen je měsícem knih, o knihách a o čtení se však málo zpívá.
Ale na dvě písničky jsem si přeci jen vzpomněla a budu ráda, když si je zazpívate.
https://www.youtube.com/watch?v=ygxmc8OnQ0E
https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/zich-karel/parada-33686
Byl by to však příliš snadný úkol, a proto vyhlašuji soutěžní otázku:
Kdo zná, anebo najde písničku, v níž se zpívá o knize a pošle odkaz jako první, vyhrává čokoládu.
A kdo dokáže složit vlastní rým, může dostat k čokoládě známku do literatury i do HV. :-)
Způsob předání ceny posléze vyřešíme.
Ať jste zdraví, zpívejte z plných plic, doma můžete mnohem víc! J. Bartečková
9. 3. W+V
Milí žáci,
u Osvobozeného divadla a pánů Voskovce a Wericha ještě zůstaneme. Poselství jejich her i písní je nadčasové.
Zhlédněte následující ukázky a posuďte sami.
https://www.youtube.com/watch?v=1GrjXWu_UXE
https://www.youtube.com/watch?v=9MItO5HE4vA
Úprava oblíbené písně Život je jen náhoda v podání H. Vondráčkové
https://www.youtube.com/watch?v=jHsUlu2KYVA
NÍŽE PROSTOR PRO JEDNOTLIVCE, DEJTE SI KARAOKE:
https://www.youtube.com/watch?v=kT009lzOtmQ
Škoda, že se stydíte, bylo fajn, kdyby každý z vás nazpíval třeba jen úryvek a poslal jej, mohlo by se to pak zkompletovat. ;-)
Přeji všem veselé dny! Janika Bartečková
22. 2. Klobouk ve křoví
Milí osmáci,
úkol na tento týden je jednoduchý a mohl by být i zábavný. Dávám zde jen jeden odkaz opět na píseň J. Wericha,
Klobouk ve křoví. Vašim úkolem je zjistit, kolik dalších interpretů se nechalo touto písní motivovat a nazpívali ji.
https://www.youtube.com/watch?v=VN6MQ14hmeA
Najděte nejméně tři - muže, ženu a skupinu.
Hodně štěstí! Janika Bartečková
15. 2. Hodné štěně
Milí osmáci,
věděli jste, že nemocní lidé se sklerózou si pamatují melodie nebo písně? Ne? Já také ne, ale prý to tak je.
A komu se to nezdá, může potom začít klidně pátrat. Říká se: "Pes, přítel člověka", někteří z vás tyto čtyřnohé
mazlíčky mají doma, já vám dnes tady vkládám jednu veselou písničku, co písničku, celý příběh o štěněti.
A kdyby se to někomu nezdálo, může se zamyslet, jestli pánové zpívají skutečně o štěněti, anebo je to ještě trochu jinak?
Přemýšlejte! https://www.youtube.com/watch?v=-lKAFrVMsiY
Protože jste měli na poslední úkol času více než dost, zhlédnete k písničce ještě jedno video,
bude o Osvobozeném divadle. V rámci mezipředmětových vztahů mi pak napíšete vše, co jste se o tomto divadle a jeho
členech dověděli. Tento úkol budu hodnotit v rámci literatury.
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4216-osvobozene-divadlo
Poslední otázka na závěr: Vzpomenete si odkud znáte onoho vousatého vtipkujícího pána?
Za první správné odpovědi padnou mimořádné odměny. ;-) :-) Už se na ně těším!
A nyní už se pohodlně usaďte a poslouchejte.
Janika Bartečková
Moji milí,
dnes to bude z jiného soudku. V příloze naleznete odkazy k hudebním ukázkám klasické hudby.
Věřím, že už jste tyto skladby někdy slyšeli. K těmto klasickým ukázkám však máte i 2. verzi, moderní.
Jsem zvědavá, jak se vám hudba bude líbit, vaše dojmy zaznamenejte do přiloženého PL pdf,
který rovněž najdete v souboru. Ukázek je 7, aby toho nebylo na někoho moc, doporučuji poslechnout si každý den jednu.
Hudba léčí, přeji vám, ať jste tedy fit! Janika Bartečková
Milí osmáci,
minule to bylo o slavných Češích, kteří proslavili svůj hit i za hranicemi Česka.
Dnes to bude naopak, které známé songy nejsou vůbec naše?
https://www.youtube.com/watch?v=LCzvyafR8DU
https://www.youtube.com/watch?v=DQx4BN-38NU
1) Napište mi, která z písní v ukázkách byla nejstarší, ze kterého byla roku
a kdo a kdy proslavil melodii u nás?
2) Jak se jmenuje jedna z nejstarších písní s protiválečným textem,
kdo ji nazpíval v češtině?
3) Kdo zpívá píseň Pijeme kolu, je text v češtině stejný s originálem, odkud k nám přišla?
4) Který z hitů jste znali?
Odpovědi odešlete do úterý 26. 1.
Přeji vám příjemný poslech. Janika Bartečková
Dobrý den!
Abych řekla pravdu všechny interprety, o nichž budou následující videa, neznám, ale těší mě, že jsou mezi nimi
i lidé od nás z Moravy a ze Slezska, a ty zase znám. V této lekci HV bych byla ráda, abyste se dověděli něco o lidech,
kteří nás proslavili v zahraničí. Mezi mnoha hity je i takový, který v brzké budoucnosti docílí stáří 100let a je znám dodnes.
Otázky zní:
1) Který hit byl napsán ve 30.letech minulého století?
2) Ze kterého města v našem regionu byla jedna z hud. skup.?
3) Kterým hitem nás nejvíc proslavil Karel Gott?
4) Kterou píseň se naučila česky i metalová skup. Metallica?
5) Jak zní celé jméno českého youtubera známého v zahraničí?
https://www.youtube.com/watch?v=Tr6p-aFvzEw
https://www.youtube.com/watch?v=pVmQh-OU-5o
Těším se na vaše odpovědi do příštího úterý. Janika Bartečková
Moji milí,
letošní Vánoce byly poněkud trudné, žádný sníh, žádné kluziště, ani bazén. A tak každý, kdo rád posedává,
a tráví čas ponejvíce před obrazovkou, ať už televizní nebo computerovou, mohl tak trochu zlenivět, možná i přibrat.
Rozhodla jsem se vás trochu vyburcovat, k čemuž je čardáš jako stvořený. A pozor, hrozí, že se něco naučíte! :-)
V následující ukázce si totiž zároveň můžete poslechnout, jak si počínat v ohrožení života.
https://www.youtube.com/watch?v=bXltzjLv0-M
Abych měla jistotu, že jste video zhlédli a slyšeli, chci po vás 2 odpověďi.
A) Zdalipak se oživování provádí stále stejně nebo je již pozměněno?
B) Vyhledejte jiné ukázky čardáše, něco si o tomto tanci nastudujte, třeba odkud k nám přišel a kdy?
Odpovědi mi napište do pátku příštího týdne.
Těším se, že třeba i já se od vás něco nového dovím. ;-) Janika Bartečková
Milí žáci,
zima je vlastně ještě daleko, ale sníh venku by možná některé z vás potěšil, pojďme si dnes zimu připomenout alespoň dvěma hudebními ukázkami, třeba pak přijde i skutečná zima. Hudební ukázky doporučuji zhlédnout při velké únavě na odreagování a můžete si u toho pořádně vyvětrat, aby jste zimu neviděli jen na obrázcích, ale aby byla opravdová. :-)
Zaposlouchejte se do skladby Antonia Vivaldiho Zima.
https://www.youtube.com/watch?v=PXTdDh9q5iE&t=18s
https://www.youtube.com/watch?v=TjhbQDfI0rg
Dobrý den milí žáci,
doufám, že rytmus máte už nacvičený. Po dohodě s panem učitelem budete mít jednu hodinu HV on-line,
při které vám pan učitel představí svou hudební skupinu a také vám zahraje na kytaru. Věřím, že už se
těšíte. Podmínkou pro vstup do této lekce je napsat panu učiteli nebo mně do zprávy, o jaký druh hudby se zajímáte.
Co nového jste se dověděli a naučili, mi sdělíte v další hodině.
Dobrý den děcka,
dneska se koukneme znovu na rytmus a to vám povídám, pořádně cvičte, ať máte po návratu do školy,
co ukázat. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=Z4ENhMAxyGs
Zde ještě něco pro INSPIRACI:
https://www.youtube.com/watch?v=cG0jprCQ6Ak